Thursday, February 19, 2009

mulianya hatimu ibu....

ibu sy sgt mulia!
sumer ibu kat dunia ni mulia !

rindu kpd ibu terubat sudah
kat johor skrg
menghapdet blog smbil mengadap mak aku yg ngah men game pikachu.
bawak fevret kek dier dr melaka
kek tiramisu secret recipe
kegirangan ibuku...
suke...
tu jela nana mampu kasi mak
kek berharga rm6.30 itu

sy mahu bercerita mengenai insan yg mulia ini...
ibu ku..
Roszan namanye..
seorang guru Biology
sgt tegas dan kadang2 unpredictable
dulu time kecik2
aku menci mak aku (jahatnye aku.. ya ampon!)
mak aku selalu marah2 aku
klo ngah belaja, klo lembab sgt, maw la kene penyepak guru!
hadoi..
sbb penyepak mak tu la nana dpt belaja smpai ke Universiti mak..
tenqs mak!

tapi, bler dah besar
baru aku nmpk sifat2 mulia ibuku ituh....
nyesal x jadi anak yg taat dr kecik..
huhu
sukarnye dier nk membentuk 4 org anak lelaki dan seorang ank perempuan ini...
hu~
tabahnye wahai ibuku...

alhamdulilah... abg2 aku sume dah grad, dan ade master...
(next aku plak! yosh!)







td..
ade seorang budak dtg umah
jiran sekampung aku..
aku kenal....
dier kata
nak jumpe mak aku

dr jauh, kelihatan, muke budak tu merah
seperti mahu menangis
tertunduk-tunduk...
perbualan mereka sgt perlahan
ku cuba-cuba memasang telinga..
tapi hampa...

tiba-tiba mak aku bangun masuk bilik dier...
seminit kemudian mak aku keluar
menggenggam sesuatu di dalam tgn
dihulurkan kpd remaja lelaki itu

yaa....
baru ku ingat
Zahin nama budak itu...
tingkatan 5 x silap aku...

mana mungkin ku lupa remaja itu
remaja itu lah yg menangis kesedihan tatkala kematian ibunya akibat kanser payudara...
sgt kasihan...
bapanya?
dgr khabar, sudahpun bersalin tikar
mengahwini adik iparnya sendiri
tetapi skrg
hilang tanpa khabar berita kerana berlayar di lautan..

seketika kemudian
Zahin pulang...

mak aku pun pergi ke ruang makan utk makan..

pantas langkah kakiku diatur pergi ke ibuku..

"Mak, Zahin nak ape tadi mak?"

"Tak ade ape lah. ish! sebuk je dak neh"

"hallaaaaaaaaaaa.... nape mak? gtaw lew?

"hmm... Zahin mintak duit tadi"

"Hah!! mintak duit?? watpe?? bper banyk??? apsal mintak duit kat mak??"

"xde lah... mak memang selama ni bagi duit kat dia pun"

" ye?? knp mak? dier x cukup duit ke?"

"Na.. dier tu org susah... sebelum ni mak mmng kasi duit kat dier.. sebulan seratus.. dier nak belajar, xde duit..."

"owh... abes 2, td tu dier mintak duit utk bulan ni ke?"

"xla.. dier kata, dier nak mintak dulu duit tuk bulan depan. dier ckp dier x mintak la bulan dpan nanti. dier ckp dier nak beli kalkulator n beli buku latihan"

(bayangkan, kita guna kalkulator dr form 3, dak tu form 5 aru nak cari kalkulator.. hu)



"hmm.. jadi, selama ni, mak sara dier la?"

"Na.. dlm dunia ni, tolong org yg nak cr ilmu tu la yg paling baik, mak buat camni pun, balasan nyer nanti kat korang gak. mak dah tua. x harap ape pun. mak cume doa supaya korang dipermudahkan hidupnye.."

(patutlah hidup aku selama ini x pernah terlalu susah... smooth je perjalanannyer. same with my other brothers also)



"abes 2, mak sara dier je la?"

" ade la bper org ank murid mak, mak sara jugak.. kat sekolah, ade sorang tuh.. ngan tukang kebun mak sorang. tp tukang kebun mak tu suka mengumpat. mak dah x kasi dah.
Kau tu nana, jgn sesekali mengumpat org. mak xpernah didik ko mengumpat org tau. ko tau kan mengumpat tu lagi keji dr berzina??. jgn sesekali bermulut busuk. biarlah org buat jahat kat ko, tp jgn balas jahat jugak. same je tarafnyer dier ngan ko nanti."

"hehehehe... mana der ngumpat... mak neh.. =D"

pengajaran yg aku dpt adlh, bantulah org yg susah, lebih2 lagi dlm mencari ilmu.. selain itu, jgn la mkn daging saudara sendiri okeyh!

i love my mum...

YOU ARE DAMN NOBLE!!!!!!!!!!

XOXOXOXOXO!!!


p/s: sebab balik minggu ni aku miss: 1. meeting pmp ngan HEP. 2. kelas violin. 3. kursus kepimpinan. 4. p kenduri kat umah cik Anis. hu...~ maafler... dah beli tiket. kene balik gak...

17 comments:

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

kagum dgn perbualan kamu dgn bonda tercinta...persis satu babak dari sebuah novel yg pengakhirannya sebuah kebahagiaan...insyaAllah :)

kemain, skema plak nuar...gheee ;)

Afiq's Diary said...

Tika dirimu itu membenci ibumu dulu.. Sememangnya Syaitan Ni Rajim.. Kasi panah sama dia..

Tapi alhamdulillah dah insaf dah kamu ye..? Insyaallah..

Kalau tidak.. KEBOMMM!! Kilat2 yang sabung menyabung tu akan memanahmu...

$UaM$T][M said...

tbe2 plak rase rindhu kat mak aku..
hasihh..

ehy, ko men violin?
men kat mne meyh?

Nadzrah said...

novel per tu nuar?? nad yg karang kot. hek2

afiq, i mmng dah lama insaf ok. =P

faiz, balik la umah... jgn jd anak durhaka weh. haha
aku men violin bwh KWB. aku ponteng 1st class. =P

paCat said...

KO men violin? cunn ~ leh jd yellowcard, dicampur dgn muzik okestra yg len ~ weh, wat band jom !! hahaha..!!


Jap2, ko xngumpat meh? heeeeeeeeeeeeeeeee...


bagus ~ :)

~dARlee zURiS~ said...

camtu lah hati ibu kan..
:)

Nadzrah said...

aku x blajar lg pon pacat weh.. bru amek kelas. hhuuhu...

mmg mulia kan hati ibu... =)

fingerscrossed said...

Baiknya...

sangat baik

kalau sedara mara tu
boleh la aku faham

tapi orang yang tak related
pun sanggup di tolong
camtu rupa

sangat baik...


tapi, kau tak risau ke?
kau dah post cerita ni
and ramai dah baca

nanti ada orang ramai2 datang umah
mintak duit...
susah tu...

Nadzrah said...

haha!!
aku x dedahkan pun alamat aku ok
x kan dorang nk dtg serbu kot
hak2

safwan said...

dgr cakap mak ko tu nazrah...

jgn ngumpat...

kompang ok...

(tetap!) hahaha

Nadzrah said...

baik pakcik sapwang..
theee~~~~

Iris said...

aku rindu mak aku jugakk!!
mau blk~

hmm..
baek btol mak ko ek..
bgos2..
t ko jdk la cmt gak..

ko mmg x ske ngumpat org kan???kan??
heee~

jom tobat~ =D

♥miss zaza♥ said...

mak kenet mmg baek =)

A B E said...

Kau tu nana, jgn sesekali mengumpat org. mak xpernah didik ko mengumpat org tau. ko tau kan mengumpat tu lagi keji dr berzina??. jgn sesekali bermulut busuk. biarlah org buat jahat kat ko, tp jgn balas jahat jugak. same je tarafnyer dier ngan ko nanti."

kmsalam kt makcik..

Nadzrah said...

nad, mmg kt x ngumpat kan?
kan??
hek2

sume mak baik!! mak kak dha pun baik!!! thee...

ABe. x yah la quote balik ayat tuh
uhuk2...
insyallah...

ezzashinoda said...

oh mak anda memang baek
aku tak penah lupe layanan baek beliaw ketika aku menyebok kat uma hang..hahaha..luv u, mak nadz

Nadzrah said...

ya ya.. mak sy baek
begitu juga mak anda

=P

© 2008 Por *Templates para Você*