Saturday, November 22, 2008

Kuda Kepang



salah satu kesenian yg terdapat di Johor adlah Kuda Kepang

jiran aku akan mengadakan persandingan pd ptg ni (ahad)
dan semalam, spt kebiasaan di Johor
pada malam persandingan, akan diadakan kuda kepang.

tidak ramai yg tahu mengenai kuda kepang sebelum anda melihatnye sendiri,
majoriti bila bertanya tntang kuda kepang, pasti mereka akan terbayangkan seorang lelaki or perempuan menaiki kuda tiruan

tapi itu hanya segelintir drpd kuda kepang. pernah kamu dengar kuda kepang dan mabuk?
tiada kaitan bukan?
haha, tp itulah sbnrnye kuda kepang, dimana dipercayai bahawa ahli2 kuda kepang akan biasanya dirasuk supaya feel tu dtg

Permainan kuda kepang memerlukan sekurang-kurang 25 orang seperti berikut:

  • 9 orang penari
  • 5 orang pemain muzik
  • 2 orang yang bertindak sebagai Pemulih"
  • 9 - 15 orang penjaga kawasan.
Bagaimanapun dalam sesuatu persatuan, jumlah ahlinya adalah sebanyak 40 orang. Seorang daripada penari-penari itu bertindak sebagai pemimpin yang dipanggil "Danyang". Pemain-pemain biasanya berpakaian seragam.

peralatan permainan kuda kepang terdiri daripada:

  • lima buah angklung
  • sebuah gendang
  • beberapa gong
  • sekurang-kurang sembilan kuda
  • sebatang pecut
  • serantai tali sepanjang 100 kaki (30 meter).
Penari-penari menari selama dua jam sehingga mengalami keadaan bersawai, terpukau dengan kehebatan pergerakan-pergerakan mereka. Ketika mabuk, mereka kekadang akan bermimpi menunggang kuda yang benar sambil menari-nari dengan iringan muzik. Disebabkan itu, mereka mencuba mengejar muzik itu. Keadaan ini dipanggil "naik syeh". Jika keadaan bertambah liar dan tidak dapat dikawali, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal-pengawal yang ditempatkan di setiap sudut gelanggang untuk menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, dan seterusnya Tok Bomoh akan membaca jampi untuk memulihkan mereka.


sangat menarik bukan???
hahah
anda pasti ternganga kalo tengok, lg klo ade yg mabuk2 tu
takut pun ade gak

pantang larangnyer adalh x bley diacah, sbb takut akan merebak
hu~~
selalu tgk org yg tgh tengok dok mabuk skali pasal berjangkit mabuknyer

tapi kdg2 tngok mabuknyer cam tipu pun ade gak
kdg2 just utk menarik perhatian org
saje wat2 mabuk
haha
not sure, x pernah kene lg huhu~
tp best la..
klo korang dtg umah aku , aku seret korang tgk benda2 neh
haha

6 comments:

you are now in my zone said...

mcm dlm adegan pilem Pontianak Harum Sundal Malam 2 tuh...huhu...seriau

paCat said...

kuda kepang? arrr ~ aku prktikal kt SEPANG..!!


Hahahaha : seronok cuti en.nadzrah?

pyejal said...

teringin sgt nk naik kuda belang...

NieZearm said...

salam singgah...

kuda kepang=kuda kaki dua

nadzrah said...

Nuar: seram ke cter PHSM tu?? huhu~

Pacat: sepang ngan kepang?? jauh tu pacat... ampeh

Pyejal: kuda belang? lebey kurang nek kuda goyang2 je kot huhu

Nizam: haa.. betol2 kuda kaki dua... adlah kuda kepang. hehe

safwan said...

kat kg aku kat batu pahat, diorang wat barongan....

gile ah ding dong....

tarian2 time kawen dolu2 mmg menakutkan.....

time kawen aku, aku nak suruh dorg menari hip hop. shuffle pon best.

© 2008 Por *Templates para Você*