Friday, January 30, 2009

ciri2 bakal suami ku? ngaa~?

Kawan saya, K*****m namanyer.
satu ari
dier pm aku
dier ckp, dier bengang ngan bf dier
selalu x bley terima ape dier ckp
padahal
mmng betol pon niat kwn aku tu

aku pon layan je la dier membebel...
dah tunang dah pun
hati kecil ku berkata,

"org dlm tunang ni darah panas, asek nak gado je kot. dugaan bertunang la tu.. aih.."

sian tgk pun ade
padahal bende kecik je

dier kata bf dier selalu kata dier kuat bebel
erm...
mungkin la tu kot
kui2....

pastu, bincang punye bincang
try tgk aspek lain
rasanya faktor pendidikan pun kene amik kire gak
kawan aku tu lepasan degree
tunang dier sijil je...

aku rasa la kan, laki ni, kalo kureng pandai dr pomp
self esteem dorang low
jd, makwe dier cakap ape pun
dier assume bebel
x bley terima..

dr segi pomp plak,
mungkin pomp tu rasa dier pndai, so
rasa cam sume betul la kot...

pastu, berdasarkan undian yg korang2 dah buat
haha~
ade la bper kerat undi
peratusan menunjukkan, pengundi bersetuju dgn tanggapan bahawa perempuan yg lebey bijak drpd lelaki
adlh lebey kuat bebel

tp kan, bukan sume pomp kuat bebel ke?

ho~~
mn de laki bebel ye x?
ohhoi~~
jd
teori ni BUSTED!!!!
x ley pakai!

so, anda sbg lelaki
anda mempunyai hak utk membuat pilihan okeh!
pilih yg terbaik!


*************************************************************************************

Kursus Kawen tu korang. hambek neh:::

Allah ta’ala sudah berfirman bahawa ketika mana kita berusia 6 bulan di dalam rahim ibu

kita sudah ditetapkan kepada kita 3 perkara yakni persoalan ajal maut,rezeki dan akhir sekali jodoh,

maka selayaknya persoalan ini kita sandarkan pada Islam yang sentiasa menjadi pemudah dan pedoman hidup mukmin sejati.

Disambung lagi dengan sabda Rasulullah SAW yang menggariskan 4 perkara utama yang perlu pada pemilihan pasangan hidup iaitu rupanya,hartanya,keturunanya dan agamanya.

Maka selayaknya menjadi pilihan utama adalah pasangan yang mencintai agama kerana seseorang mukmin secara langsung akan terserlah sifat soleh dan solehahnya. Dengan itu secara langsung sifat kewanitaanya, kekayaanya, kebijaksanaanya jua akan terserlah sama.



SUAMI YANG MEMENUHI KEWAJIPAN

A. Suami Teladan

1. Tubuh badan yang sempurna
2. Akal fikiran yang sempurna
3. Pengetahuan agama yang sempurna
4. Membelanjakan sebahagian harta

B. Keperibadian Suami yang menjadi Impian isteri

1. Penuh kerinduan dan kasih sayang
2. Mencintai
3. Gagah dan berakhlak mulia
4. Kaya dan bijaksana
5. Memberikan cahaya kehidupan
6. Menegakkan kebenaran
7. Mulia di sisi Allah SWT

C. Ciri-ciri Suami Teladan

1. Ciri -ciri suami yang soleh
2. Syarat mendirikan rumahtangga Islam

D. Suami yang penuh sentuhan kasih

1. Bersikap tegas dan lemah lembut terhadap isteri
2. Memberi pujian terhadap isteri
3. Menentukan batas tanggungjawab
4. Menghindari kritikan terhadap isteri
5. Memperhatikan sesuatu yang romantik
6. Memahami isteri yang ingin selalu di samping suami
7. Menjaga perasaan aman dalam kehidupan isteri
8. Memahami gelora jiwa isteri
9. Membina kerjasama yang baik
10. Memenuhi keperluan peribadi

E. Kewajipan Suami Dalam Rumahtangga

1. Memenuhi mas kahwin isteri secara sempurna
2. Memberi nafkah kepada isteri
3. Menggaulinya dengan baik
4. Cemburu hanya kerana agama dan kehormatan
5. Membimbing isteri
6. Membimbing anak


Sifat-sifat wanita yang mulia:

1. Wanita yang tidak suka menuntut perkara-perkara yang akan membebankan suaminya
2. Wanita yang tidak suka berhias untuk lelaki bukan muhrimnya
3. Wanita yang menjauhkan diri dari sifat-sifat tercela
4. Wanita yang tidak meninggikan suara melebih suara suaminya
5. Tidak keluar rumah tanpa izin suaminya
6. Tidak membelanjakan harta suaminya tanpa izin suaminya
7. Menjalankan kewajipan terhadap ajaran agama
8. Tidak menuntut cerai atau talak
9. Tidak cepat cemburu pada sesuatu yang belum pasti
10. Berbuat baik dalam menjalinkan hubungan dengan keluarga suami
11. Tahan menderita ketika suami ditimpa musibah

Lelaki pilihan wanita:

1. Bersifat pelindung dan bertanggungjawab
2. Bersifat tegas tetapi lemah lembut dan penyayang
3. Berpendirian teguh
4. Bersikap terbuka dan matang
5. Bertimbang rasa dan memahami jiwa wanita
6. Mempunyai sifat kepemimpinan.
7. Boleh berbincang dan berterus terang
8. Penyabar
9. Mempunyai perancangan dan matlamat hidup yang baik dan jelas
10. Cerdik dan bijaksana
11. Peramah dan mesra
12. Kerjaya yang terjamin
13. Berwawasan untuk kesejahteraan dunia dan akhirat.


http://d.scribd.com/docs/2esn28se1s2nyawn080s.pdf

ha...
amcam ??
korang ade x ciri2 tu??
kui2..

7 comments:

myZone | When Anuar opens to public said...

amboi...semua kawan2 blogger pompuan nuar dok citer ttg kawen ngan suami pilihan jer...masing2 dah nak sampai seru agaknyer...ngee :D

Nadzrah said...

ho??
ade len cter passal kawen gak kew??
musim cuti kot
ahaks!~

tp nadz rasa, nuar mesti dah complete semua ciri2 suami mithali kan
hehe..

Iris said...

ko da jgkit ngan pacat ke cite psl kawen neh??
ke ko da gile nk kawen??

haaa!!!
kalo ko kawen senyap2 x jmpot aku tgk ko..
aku libas ngan pelepah kelape..
ngeee~

Nadzrah said...

kah3!!!!!!!!!!!!
jap2!
aku x bley bygkan ko kejar aku ngan pelepah kelapa
adoi!!
(gelak sambil guling2)
kah3!!!!!!!!!!!!!

reena said...

ehemmm....ehemmmm....dah ready nak kawen ke yang??? ahaks...

papehal pon yg penting give & take...

Nadzrah said...

err.. x ready pon la kak reena
wuwuw~~

takot la nk kawen
hhooho~

Iris said...

ceit!!
xpe2..
kalo aku kejar ko btol2 satu ari nnt cmne??
hahaha~

© 2008 Por *Templates para Você*